Handläggning av biobanksansökan

Digital ansökan

I Västra Götalandsregionen (VGR) är det Regionalt biobankscentrum Väst (RBC Väst) som handlägger och godkänner biobanksansökan.

Förhandsgranskning

Biobanksansökan (ej signerad) med underlag skickas först för förhandsgranskning till RBC Västs funktionsbrevlåda rbcvast@vgregion.se.

Därefter följer en handläggningsprocess, då blanketterna administrativt granskas av utsedd handläggare. Ansökan bedöms utifrån biobankslagen, den godkända ansökan om etikprövning, eventuell forskningspersonsinformation och samtyckesblankett. Vid oklarheter kontaktar RBC Väst den sökande och/eller studiens kontaktperson för klargörande och eventuella kompletteringar av ansökan.

Befintliga prov

Ansökan om uttag av befintliga prov från en provsamling för vård, diagnostik och behandling (VDB) bedöms av ansvarig för berörd provsamling. Provsamlingsansvarig kontrollerar att tillräckligt med material finns kvar för patients vård och behandling samt om begärd mängd prov är rimlig i relation till frågeställningen och om det begärda materialet kommer att kunna användas för att besvara frågeställningen.

Ansökan om uttag av befintliga prov från en forskningsprovsamling bedöms av dess provsamlingsansvarige/styrgrupp.

Godkännande av ansökan

När biobanksansökan är granskad och klar för beslut, initierar RBC Väst digital signering via INERAs underskriftstjänst, alternativt ges sökande klartecken att skicka in signerad ansökan till Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Regionalt biobankscentrum Väst, 413 45 Göteborg. 

RBC Väst diarieför och arkiverar eventuella pappersoriginal enligt Sahlgrenska Universitetssjukhusets rutiner. Signatärer kan ladda ner digitalt signerade avtal direkt från INERAs underskriftstjänst. Kopior av signerade avtal kan skickas efter önskemål till övriga intressenter.

Regionalt biobankscentrum Väst

Biobanksansökan och rådgivning